Ons Kookboek (WJNH-Edition)

De katern voor alle interesses die in het hokje lifestyle passen: reizen, mode, horoscoop... Kortom de Weekend Knack van WJNH!
33 berichten • Pagina 2 van 21, 2

Re: Ons Kookboek (WJNH-Edition)

Berichtdoor Coincidence » 09 apr 2014 04:28
Chef Coco's pizza crudaiola

1. PIZZAIOLASAUS
Ingrediënten:
  • 800 g passata (eventueel tomatenblokjes in blik)
  • 3-4 tenen knoflook
  • 4 theelepels gedroogde oregano
  • een beetje suiker
  • peper en zout
  • 8 eetlepels olijfolie

Werkwijze:
De olie in een diep pannetje verhitten tot ze bijna rookt. Knoflook fijnpersen of fijn hakken en samen met de oregano aan de olie toevoegen (look niet bruin laten worden!). Direct daarna de passata of tomatenpulp toevoegen. Alles mooi glad roeren en 5 tot 8 minuten laten pruttelen op hoog vuur met deksel op de pan. De saus moet nadien een mooie donkerrode kleur hebben gekregen. Saus van het vuur halen, afkruiden met peper en zout en indien je tomatenblokjes hebt gebruikt, nog even door de zeef halen om de pitjes en velletjes weg te halen. Ten slotte naar smaak wat suiker toevoegen om de zure smaak van de tomaten te neutraliseren.

2. PIZZADEEG
Ingrediënten:
  • 1 kg tarwebloem of Italiaanse bloem van type 0 of type 00
  • 50 g verse gist
  • 5 dl handwarm water
  • 1 theelepel suiker
  • 2 theelepels zout
  • 3 eetlepels olijfolie

Werkwijze:
Verkruimel de gist fijn in een kom en meng de suiker erdoor met een vork. Voeg het handwarme water toe (+/-30°C, dit is nodig om de enzymen van de gist hun werking te laten doen!), roer nog eens goed en laat 10 min. staan. Achteraf zou er een schuimig laagje op het gistmengsel moeten gevormd zijn. Terwijl dat brouwseltje aan het rusten is, is het tijd om de bloem te zeven. Gewoon samen met het zout mengen en zeven boven een grote kom. Kuiltje maken in het midden en daar vervolgens de olie en het gistbrouwseltje in toevoegen. Eerst alles met een broodmes mengen tot het er wat kruimelig uitziet, daarna even met de handen kneden en een bol maken. Stort deze bol op een bebloemd werkvlak. Nu komt het intensieve kneedwerk: 5 - 10 minuten stevig kneden tot het deeg mooi glad en zacht geworden is.
Een kom invetten met olie en de gladde deegbal erin leggen. Afdekken met een vochtige handdoek en anderhalf uur laten rijzen op een warme plaats. Het deeg zal, als alles goed is, nu in omvang verdubbelen.
Na de eerste rijs, de deeg in een 5-tal gelijke porties verdelen. Rol daar mooie bolletjes van en leg deze (niet te dicht bij elkaar) op een bebloemd werkblad. Losjes afdekken met plasticfolie en nog eens anderhalf uur laten rijzen.

Ok, allemaal goed en wel, maar hoe maak je nu eigenlijk die pizza?!
Ingrediënten:
  • 1 bol Mozzarella di Bufala (125 g per pizza)
  • prosciutto crudo (bv. prosciutto di Parma)
  • kerstomaten
  • rucola
  • schilfers parmezaanse kaas
  • truffelolie
  • olijfolie
  • pizzakruiden OF oregano en basilicum
  • zout

Nadat het deeg twee keer gerezen heeft gaan we de bolletjes tot pizzabodems van +/- 30 cm doorsnee uitrollen. Bij een soepel deeg moet dit gemakkelijk gaan. Neem een pollepel saus, schep deze in het midden op de bodem en verdeel met de onderkant van de lepel spriaalvormig naar buiten toe. Scheur zoals een echte Italiaan de mozzarella in kleine stukjes en verspreid deze over de bodem. Verdeel een goede scheut olijfolie over de pizza, alsook een flink snuifje zout. Nu mag hij in de oven. Hoe warm eigenlijk? Wel, hoe heter hoe beter! Zet je oven dus zo warm als hij maar kan gaan en leg de pizza dan op een bakplaat met gaatjes, of nog beter: op een pizzasteen indien je er een hebt. Als je een steen gebruikt, laat de oven dan wel minstens 30 minuten op voorhand voorverwarmen zodat de steen goed warm is. Een steen zorgt altijd voor een krokantere bodem. Bak de pizza nu tot zowel de korst als de kaas er 'goed' uitzien. De tijd zal wat afhangen van de oven en de temperatuur..
Haal de pizza uit de oven, strooi er wat pizzakruiden overheen en beleg met licht 'verfrommelde' plakjes prosciutto. Leg daar een berg rucola bovenop, halveer wat kerstomaatjes en verdeel deze over de sla, en bestrooi vervolgens met de schilfers parmigiano. Nu nog als allerlaatste een beetje truffelolie erover druppelen.

Smakelijk!

Spoiler! :
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Spoiler! :
Een paar extra tips:
  • Wees vooral niet te rustig met het kneden: trek het deeg goed uit elkaar (door er met je handpalm op te duwen), vouw het weer samen, trek het weer uit elkaar etc.
  • Nog geen extra bloem toevoegen, het deeg is beter iets vochtiger dan te droog! Achteraf zou het wel niet meer mogen plakken. Is dit toch nog het geval, wrijf dan je handen in met wat extra bloem ipv bloem toe te voegen. Houd steeds in het achterhoofd dat het deeg zeer zacht en soepel / rekbaar moet zijn! Enkel als het écht te zacht en kleverig is, wat extra bloem doorkneden.
  • Om te checken of het deeg soepel genoeg is, maak je er een dikke worst van, je neemt in elk hand een uiteinde vast en beweegt rustig op en neer. Gaat dit goed, dan is het deeg soepel genoeg. Zo niet, dan moet je nog even verder kneden.
  • Maak je bodem niet te dik, iets dunner is altijd beter en zorgt voor een luchtige korst.
  • Bij andere soorten pizza's: nooit te veel beleg op de bodem leggen voor hij in de oven gaat! Anders wordt hij te zwaar en zal de bodem niet kunnen rijzen / kunnen er geen luchtbelletjes in het deeg ontstaan.
Come quickly, I'm tasting stars!
Coincidence
Forum addict
Forum addict

Leeftijd: 24
Geslacht: Man

Berichtdoor FiduciaryBank » 01 aug 2014 14:11
FiduciaryBank
Senior user
Senior user

Leeftijd: 26

Berichtdoor Coincidence » 24 apr 2015 02:16
Kip op inheemse wijze
Voor 2 à 3 personen

Ingrediënten

• 3 kippenfilets
  • 1 bloemkool
  • 2 à 3 kopjes rijst
  • Currypoeder
  • Paprikapoeder
  • Kippenkruiden
  • Peper
  • Zout
  • (1 limoen)

Bereidngswijze

Snijd de bloemkool in kleine roosjes en kook ze 5 à 10 minuten zodat ze nog knapperig blijven. Kook de rijst gaar volgens de gebruiksaanwijzing op de verpakking.
Snijd de kip in kleine blokjes en kruid ze sterk af met kippenkruiden en veel currypoeder. Giet een flinke scheut olijfolie in een verhitte wokpan (of een grote pan) en bak de kippenblokjes goudbruin.
Voeg de rijst en de bloemkool toe aan de kip en roer goed. Bak het geheel nog een 5 à 10 minuten op een matig vuur aan. Kruid af met extra currypoeder en paprikapoeder. Breng ten slotte op smaak met peper en zout.

Smakelijk!

Tip: Voeg het sap van een halve limoen toe aan het kookwater van de bloemkool of de rijst (of beide!) om een frisse toets te geven aan het gerecht.

Als alles goed verlopen is zou het geheel er moeten uitzien als iets in deze aard:
Spoiler! :
Afbeelding
Come quickly, I'm tasting stars!
Coincidence
Forum addict
Forum addict

Berichtdoor Reuel » 14 jul 2015 12:11
Een beetje geëxperimenteerd gisteren, maar het resultaat was echt lekker. Bij deze neergeschreven om niet te vergeten ;):

Reuel's vegetarische Curry
Voor 2 à 3 personen

Ingrediënten:

- 5-10 Kleine, vastkokende patatjes (zoals kriel; hangt af van de grootte)
- 2 el Currypoeder (naar eigen smaak eigenlijk)
- Peper
- Zout
- 1 blik Kokosmelk
- Rijst (2 glazen losse rijst; 1 à 2 kookbuiltjes)
- 2 Zoete paprika
- 1 Paprika (geel)
- 1 Courgette
- 1 pot Kikkererwten
- Half bakje Champignons
- 1-2 Sjalotjes
- Een goeie geut olie (olijf)
(- Eventueel wat fijngehakte munt voor een frisse toets)

U begint met de patatjes. Ze hoeven niet meteen geschild te worden, tenzij ze erg vuil zijn. Even afspoelen en in kleinere stukjes snijden is ok. Dan kook je ze in een pot; tot ze min of meer gaar zijn. Bij voorkeur iets vroeger van het vuur halen omdat ze dan nog even in de wokpan kunnen prutellen bij de rest.
Als de patatten opstaan begint u met alle andere groenten te snijden. In redelijk kleine, fijne blokjes, reepjes, driehoekjes, of parallellogrammen. Dat maakt eigenlijk niet zo veel uit.
Vervolgens zet je de wokpan op het vuur; en doe je er een goeie geut olijfolie in. Laat die heel even opwarmen en gooi vervolgens de sjalot in de pan. Laat die even glazig worden en dan gooi vervolgens de (gewone) paprika, dan de zoete paprika, dan de courgette en dan de champignons bij. Laat elk van deze wel even goed roerbakken in de pan.
Zet vervolgens de rijst op; en giet de aardappelen af en gooi ze in de pan samen met de kikkererwten en laat nog een minibeetje roerbakken. Giet er vervolgens de kokosmelk erbij en samen met een tweetal eetlepels currypoeder (vrij mild was de mijne; dus u deze pas je gerust aan naar eigen smaak). Roer alles zorgvuldig om, dat al het poeder mooi oplost! Kruid vervolgens nog wat bij met peper en zout (en andere kruiden die er volgens u bij zouden passen). Laat alles nog wat pruttelen op een zacht vuur, tot de rijst goed is.

Smakelijk!
Maar de stad bewoog in de palm van mijn hand.
Reuel
Forummoderator WJNH
Forummoderator WJNH

Berichtdoor bastianvandergraaff » 09 nov 2015 16:04
Na het zien van een aantal leuke kookprogramma's, waaronder http://www.clint.be/entertainment/wout-bru-moet-flauwe-mijn-restaurant-jury-redden met Wout Bru heb ik wel een leuke variant voor tiramisu geleerd te maken :)

Het recept
250 gr. Bitterkoekjes of lange Vingers
10 el. Amaretto
3 Eieren
250 gr. Mascarpone
75 gr. Basterdsuiker
1 reep pure chocola

Bereidingswijze

Leg de koekjes op de bodem van een schaal (helemaal bedekken) en druppel hier de amaretto op (10 el , maar mag ook meer)
Split de eieren (eiwit en dooiers)
Gebruik de dooiers, 2 lepels amaretto, de mascarpone en de helft van de suiker om dit op te kloppen tot een romige mix.
Klop het eiwit stijf terwijl je de rest van de suiker hier geleidelijk bij toevoegt.
Mix beide mengels door elkaar en verdeel dit over de koeken.
Zet de tiramisu in de koelkast voor minimaal 5 uur, maar liever meer.. en klaar ben je!
bastianvandergraaff
New user
New user

Berichtdoor Stilicho » 10 nov 2015 11:12
Reuel schreef:Een beetje geëxperimenteerd gisteren, maar het resultaat was echt lekker. Bij deze neergeschreven om niet te vergeten ;):

Reuel's vegetarische Curry
Voor 2 à 3 personen

Ingrediënten:

- 5-10 Kleine, vastkokende patatjes (zoals kriel; hangt af van de grootte)
- 2 el Currypoeder (naar eigen smaak eigenlijk)
- Peper
- Zout
- 1 blik Kokosmelk
- Rijst (2 glazen losse rijst; 1 à 2 kookbuiltjes)
- 2 Zoete paprika
- 1 Paprika (geel)
- 1 Courgette
- 1 pot Kikkererwten
- Half bakje Champignons
- 1-2 Sjalotjes
- Een goeie geut olie (olijf)
(- Eventueel wat fijngehakte munt voor een frisse toets)

U begint met de patatjes. Ze hoeven niet meteen geschild te worden, tenzij ze erg vuil zijn. Even afspoelen en in kleinere stukjes snijden is ok. Dan kook je ze in een pot; tot ze min of meer gaar zijn. Bij voorkeur iets vroeger van het vuur halen omdat ze dan nog even in de wokpan kunnen prutellen bij de rest.
Als de patatten opstaan begint u met alle andere groenten te snijden. In redelijk kleine, fijne blokjes, reepjes, driehoekjes, of parallellogrammen. Dat maakt eigenlijk niet zo veel uit.
Vervolgens zet je de wokpan op het vuur; en doe je er een goeie geut olijfolie in. Laat die heel even opwarmen en gooi vervolgens de sjalot in de pan. Laat die even glazig worden en dan gooi vervolgens de (gewone) paprika, dan de zoete paprika, dan de courgette en dan de champignons bij. Laat elk van deze wel even goed roerbakken in de pan.
Zet vervolgens de rijst op; en giet de aardappelen af en gooi ze in de pan samen met de kikkererwten en laat nog een minibeetje roerbakken. Giet er vervolgens de kokosmelk erbij en samen met een tweetal eetlepels currypoeder (vrij mild was de mijne; dus u deze pas je gerust aan naar eigen smaak). Roer alles zorgvuldig om, dat al het poeder mooi oplost! Kruid vervolgens nog wat bij met peper en zout (en andere kruiden die er volgens u bij zouden passen). Laat alles nog wat pruttelen op een zacht vuur, tot de rijst goed is.

Smakelijk!

Ik ga even uw (goed) recept hijacken:

Voeg samen met de ui één fijngehakt rood pepertje toe en op het einde het sap van een halve limoen.

:woot:
Stilicho
Forum addict
Forum addict

Berichtdoor Lin » 09 dec 2015 11:43
Herfstrisotto (ook lekker in tijden van winters haardvuur, zomerse glaasjes wijn bij zonsondergang of met fluitende lentemerels op de achtergrond)

Ingrediënten voor 1 heel hongerig maagje of 2 iets normalere eters
risottorijst naar eigen inschatting
1 ui
1 aubergine
1 peer
150 g champignons
roquefort (zoveel als je op krijgt zonder "kaas = massa's calorieën"-schuldgevoel)
1 liter groentebouillon
1 glas (droge) witte wijn

Werkwijze
1. Snipper de ui, snij de champignons in plakjes, de aubergine en de peer in blokjes.
2. Verhit de risottorijst in een wok- of risottopan op hoog vuur tot hij begint te glanzen (opgelet, glanzen gaat snel over in bruin worden, ik spreek uit ervaring).
3. Draai het vuur lager en fruit de ui glazig.
4. Roer.
5. Blus met het glas wijn.
6. Roer.
7. Voeg de champignons en de aubergine toe.
8. Roer.
9. Blijven roeren, blijven roeren. En geleidelijk de liter groentebouillon toevoegen (telkens wanneer de rijst een deel heeft opgeslorpt wat extra).
10. Herhaal stap 9 tot de rijst gaar en romig is.
11. Voeg de peer toe en verwarm nog even mee.
12. Schep in een kommetje. Voeg wat roquefort toe.
13. Val aan en spoel door met de rest van de wijn. Wijn maakt alles beter.
Oh ja, zout en/of peper toevoegen ergens in het kookproces is aan te raden. Kruiden maken alles nog beter.

Smakelijk!
Van alle beklemmingen is déjà-vu de wreedste.
Tom Lanoye - Het derde huwelijk
Lin
Experienced user
Experienced user

Leeftijd: 23
Geslacht: Vrouw

Berichtdoor Reuel » 26 jan 2016 01:10
Ik had vandaag goesting om te experimenteren en ik heb me zeer lichtjes geïnspireerd op't voorgaande recept hier, van Lin ;)

Pasta Peer-Gorgonzola comme chez Reuel!

Ingrediënten voor 2 personen

-250 g Fusili
-1 sjalot
-3 à 4 conferenceperen, hangt af hoe groot ze zijn
- 150 gram champignons (ik heb kastanjechampignons gebruikt)
- 200 gram Gorgonzola
- Een goed plakje boter (of plantaardige variant)
- een klein geutje melk
- sojaroom (200 ml; ik heb het huismerk van Delhaize gebruikt, was wel oké van dikte!)
- zwarte peper (daar ben ik altijd rijkelijk mee), zout (zuinig), paprikapoeder (eens snuifje), nootmuskaat (een goeie snuif)

Bereidingswijze

Haal twee potten uit de kast (ha-ha!), vul een met water en breng dat aan de kook voor de pasta en voor de gorgonzolasaus (die mag ietsje groter zijn). In die laatste pot gooi je een plak boter, een geutje melk om de bodem te bedekken. Snij de rand van de gorgonzola, en snij het daarna in stevige blokken die je dan in de pot gooit. Zet het voor op een zacht vuurtje en laat alles zachtjes smelten. Wel af en toe eens roeren. Als de gorgonzola min of meer gesmolten is, kieper ik daar de sojaroom bij. In tussentijd heb je wel tijd om uw groenten en fruit te versnijden en uw pasta in het kokend water te gieten.
Ondertussen snipper je de sjalot wat, snij je de champignons en schijfjes en de peer in plakjes (zonder schil en klokhuis uiteraard). Dan pak je een pan, en stoof je de sjalotjes aan in de boter wat aan tot ze glazig zien, en gooi je de peer en de champignons erbij en laat maar wat aanbakken, tot de peer wat heel lichtjes bruin begint te zien, ook hier op een vrij zacht vuurtje.
Daarna gooi je de inhoud van die pan in de sauspot, en roer je wat. Dan kruid ik bij met peper, zout, paprikapoeder en nootmuskaat en laat ik het nog even verder pruttelen op een iets hoger vuurtje om alle smaken goed te vermengen.
Intussentijd kun je de gare/al dente fusili uit het water kieperen en eventjes wat koud water over laten stromen (helpt tegen plakken!).

En dan is het zowat klaar. Serveer in een diep bord. Schepje pasta-schepje saus-schepje pasta-schepje saus werkt goed, maar je kunt ook gewoon de pasta in de sauspot smijten.

En voilà;

Smakelijk!

(En ik vond dit een van m'n betere creaties eigenlijk ;) )
Reuel
Forummoderator WJNH
Forummoderator WJNH

Berichtdoor Lin » 26 jan 2016 17:35
Reuel schreef:Ik had vandaag goesting om te experimenteren en ik heb me zeer lichtjes geïnspireerd op't voorgaande recept hier, van Lin ;)

Pasta Peer-Gorgonzola comme chez Reuel!

Ingrediënten voor 2 personen

-250 g Fusili
-1 sjalot
-3 à 4 conferenceperen, hangt af hoe groot ze zijn
- 150 gram champignons (ik heb kastanjechampignons gebruikt)
- 200 gram Gorgonzola
- Een goed plakje boter (of plantaardige variant)
- een klein geutje melk
- sojaroom (200 ml; ik heb het huismerk van Delhaize gebruikt, was wel oké van dikte!)
- zwarte peper (daar ben ik altijd rijkelijk mee), zout (zuinig), paprikapoeder (eens snuifje), nootmuskaat (een goeie snuif)

Bereidingswijze

Haal twee potten uit de kast (ha-ha!), vul een met water en breng dat aan de kook voor de pasta en voor de gorgonzolasaus (die mag ietsje groter zijn). In die laatste pot gooi je een plak boter, een geutje melk om de bodem te bedekken. Snij de rand van de gorgonzola, en snij het daarna in stevige blokken die je dan in de pot gooit. Zet het voor op een zacht vuurtje en laat alles zachtjes smelten. Wel af en toe eens roeren. Als de gorgonzola min of meer gesmolten is, kieper ik daar de sojaroom bij. In tussentijd heb je wel tijd om uw groenten en fruit te versnijden en uw pasta in het kokend water te gieten.
Ondertussen snipper je de sjalot wat, snij je de champignons en schijfjes en de peer in plakjes (zonder schil en klokhuis uiteraard). Dan pak je een pan, en stoof je de sjalotjes aan in de boter wat aan tot ze glazig zien, en gooi je de peer en de champignons erbij en laat maar wat aanbakken, tot de peer wat heel lichtjes bruin begint te zien, ook hier op een vrij zacht vuurtje.
Daarna gooi je de inhoud van die pan in de sauspot, en roer je wat. Dan kruid ik bij met peper, zout, paprikapoeder en nootmuskaat en laat ik het nog even verder pruttelen op een iets hoger vuurtje om alle smaken goed te vermengen.
Intussentijd kun je de gare/al dente fusili uit het water kieperen en eventjes wat koud water over laten stromen (helpt tegen plakken!).

En dan is het zowat klaar. Serveer in een diep bord. Schepje pasta-schepje saus-schepje pasta-schepje saus werkt goed, maar je kunt ook gewoon de pasta in de sauspot smijten.

En voilà;

Smakelijk!

(En ik vond dit een van m'n betere creaties eigenlijk ;) )

Wow, dat klinkt als een prachtige combinatie om mijn kaas- en peerliefde nog eens op los te laten! :kwijl:
Van alle beklemmingen is déjà-vu de wreedste.
Tom Lanoye - Het derde huwelijk
Lin
Experienced user
Experienced user

Berichtdoor Reuel » 14 feb 2016 00:10
(Veganistische) Romige pasta met spinazie en artisjok.

Ingrediënten voor 2 à 3 porties

- Spaghetti

- Ui (vrij groot) of twee sjalotten
- Olijfolie
- kastanjechampignons (klein bakje)
- Spinazie (bevroren in blokjes, zonder room)
- Artisjokharten (blik/bokaal)
- Amandelmelk (van soja)
- Sojaroom
- Goed Mespuntje plantaardige bakboter
- Wat bloem/maizena of wat anders dat saus bindt.
- Kruiden (peper, zout, en nog wat andere dingen die u smaken)

Bereidingswijze: (Tijd +/- 15 minuten)

Neem een pot, vullen met water en zet die op het vuur om uw spaghetti te koken.
Snij uw ui, champignons en artisjokharten. De ui mag vrij grof, in ringen gesneden worden. De champignons in gewone sneetjes. De artisjokharten heb ik in +/- zes gesneden, omdat ik de intense smaak liever wat verspreid.
Dan zet je uw wokpan ook op het vuur, met een goede geut olijfolie in en bak uw ui en champignon een paar minuutjes aan. Ik had nog wat tofublokjes over, dus dat heb ik er ook bijgedaan. Maar dat is geen vereiste denk ik. Kieper daarna de spinazieblokjes, artisjokharten, klein doosje sojaroom en ongeveer 1/4 van uw liter amandelmelk ook in de pan. Alles blijven omroeren tot de spinazieblokjes goed zijn gesmolten en alles goed warm is.
Pak daarna een goed mespuntje plantaardige boter, en een eetlepeltje bloem. Nog een beetje blijven roeren en opwarmen, dit is om uw saus wat te laten dikken.
Kruid daarna met peper en zout. Ikzelf heb er nog een streepje nootmuskaat en koriander bijgedaan. Een ander fris kruid zou misschien ook niet misstaan, peterselieen laat nog een beetje op het vuur pruttelen en roer bijtijds om totdat uw spaghettislingers gaar zijn. Giet de slingers vervolgens af, en roer ze dan in uw wokpan bij de saus totdat ge een mooi geheel hebt.
Klaar is kees! Smakelijk!
Reuel
Forummoderator WJNH
Forummoderator WJNH

Berichtdoor redwings » 27 jul 2016 09:45
Cookies van op de forummeeting:
- 65g lichtbruine suiker
- 125g kristalsuiker
- 2 koffielepels vanille-extract
- 125g boter (licht gesmolten of kamertemperatuur)
- 2 eieren
- 1 koffielepel bakpoeder
- 300g bloem
- 1/2 koffielepel zout
- 250g chocoladecallets (zo van die rondjes speciaal voor in gebak)
- eventueel 125g gehakte notenmengeling

Oven voorverwarmen op 180 graden. Alle ingrediënten behalve chocolade en/of noten samenvoegen en even mixen op gemiddelde snelheid. Lepel chocolade en/of noten eronder.
Bakpapier op een bakplaat leggen en hoopjes maken (ik deed ongeveer 1 eetlepel goed vol). Daarna 10-12 minuten bakken en klaar! :D

Ik haalde er 20-25 koekjes uit.

Smakelijk!
redwings
Forumbeheerder WJNH
Forumbeheerder WJNH

Berichtdoor Eskimo » 25 aug 2016 12:46
Pasta met paprikasaus en kip

4 personen

- 1 kipflet
- 500 gram spaghetti
- 5 rode paprika's
- 2 ajuinen
- 250 ml room
- peper
- zout
- nootmuskaat
- eventueel kipkruiden
- eventueel gemalen kaas

- Snijd de kipfilet in stukjes bestrooi ze eventueel met kippenkruiden en bak ze
- Snipper de ajuin en fruit de ajuin in een kookpot
- Snijd de paprika's en laat ze samen met de ajuin eventjes stoven
- Wanneer alles mals is alles mixen en de room toevoegen

smakelijk!!!!
Eskimo
New user
New user

Leeftijd: 29

Berichtdoor Springbal » 06 maart 2017 18:30
Mijn favorietje Erwten Risotto met gebakken zalm

sjalotje en lookje pellen en snipperen, aanstoven in olijfolie. Risottorijst bijvoegen. De rijst de olijfolie laten absorberen tot ie wat "bakt". Blussen met een scheut witte wijn. Vervolgens stapsgewijs kippenbouillon toevoegen en zachtjes roeren zodat de rijst niet te pappig wordt. als alle bouillon "ingekookt" is, erwtjes toevoegen (dieprvies), even laten meegaren. Vervolgens parmezaanse kaas (of zo van die rode zakjes uit de collruyt) toevoegen. Om af te sluiten nog een klein klontje boter er door mengen. Intussen heb je de zalm wat gekruid en in olijfolie gebakken. Serveren met witte wijn.
Lekker.

PS: als je net als ik je vergist, met rode wijn is die risotto best te pruimen, maar dan iets anders dan zalm. 't Gaat wel, maar ik denk dat het dan eerder een risotto voor bij een stukje wild of zo is.
Onderzoek wees uit dat een man depressief wordt als zijn vrouw meer verdient dan hij. Daarom wordt een homo koppel in het Engels a Gay couple genoemd

Wall schreef:Zo gevaarlijk lijkt Springbal niet.
Springbal
I have no life
I have no life

Leeftijd: 30

33 berichten • Pagina 2 van 21, 2

Keer terug naar Lifestyle