Vegetarisme/veganisme/...

De katern voor alle interesses die in het hokje lifestyle passen: reizen, mode, horoscoop... Kortom de Weekend Knack van WJNH!
84 berichten • Pagina 3 van 51, 2, 3, 4, 5

Poll: Wat bent u?

Veganist (geen vlees, vis, zuivel en ei) - 9%
Lacto-vegetariër (geen vlees, vis, ei | wel zuivel) - Geen stemmen
Ovo-vegetariër (geen vlees, vis, zuivel | wel ei) - 2%
Ovo-lacto-vegetariër (geen vlees en vis | wel zuivel en ei) - 29%
Pescotariër (geen vlees | wel vis, zuivel en ei) - 16%
Pollotariër (geen vlees buiten gevogelte, geen vis | wel zuivel en ei) - Geen stemmen
Pesco pollotariër (geen vlees | wel gevogelte, vis, zuivel en ei) - 7%
Vleeseter - 38%
Totaal aantal stemmen : 45

Re: Vegetarisme/veganisme/...

Berichtdoor Liro » 24 feb 2012 20:20
Als dieren al een vorm van zelfbewustzijn hebben, dan is dat toch erg beperkt in vergelijking met de mens me dunkt. Ik denk niet dat een koe in staat is tot een diepe zelfreflectie en poëtische emoties. It's not in the same league.
Ik vind het argument dat je dieren met mensen kan vergelijken persoonlijk nogal belachelijk.
Een dier is geen mens. Ik denk ook dat er weinig mensen zijn die het leven van een dier gelijk stellen aan dat van een mens. Degenen die dat wel doen, zou ik graag hun leven zien opofferen om een koe te redden. Trouwens, er is in mijn ogen veel groter leed op de wereld dan dieren die slecht behandeld worden. In die zin vind ik het vrij pervers om om barricades te gaan staan voor dieren en niet voor mensen (cfr. Gaia). Besteed die tijd en dat geld beter.

Als je accepteert dat een dier niet gelijk staat aan een mens, dan kom je tot de discussie waar je het dan wel moet plaatsen. Behandel het met respect/eet het op maar doe het geen pijn/buis in de keel om toch een lekker ganzenlevertje te hebben/folter dieren om je af te reageren. Er zijn gradaties.
Ik vind niet dat je dieren onnodig pijn moet doen, en ik vind dat je pijn in de mate van het mogelijk en redelijke moet vermijden. Ik vind wel dat als iemand gelukkiger wordt van af en toe een lekker stukje vlees te kunnen eten, dat dat een dierenleven waard is. Als ik een koe in een wei zie, dan denk ik toch eerder aan een wandelende biefstuk dan aan een 'persoon'.

En het klopt dat een dier geen toestemming kan geven. Maar dieren zijn toch geen mensen? Dus hoe kan je de twee moreel gezien nog maar beginnen te vergelijken?
Daarom eet ik dus wat ik lekker vind, en ik voel me daar absoluut niet slecht over. Er zijn genoeg andere en belangrijkere dingen in de wereld waar ik me wel slecht bij voel. Als een stukje vlees lekker is, en de maaltijd gezellig, dan voel ik me daar best goed bij :)
All the world is not, of course, a stage, but the crucial ways in which it isn't, are not easy to specify.
Liro
Senior user
Senior user

Leeftijd: 33
Geslacht: Man

Berichtdoor Kikkerkop » 25 feb 2012 03:26
Liro schreef:Als dieren al een vorm van zelfbewustzijn hebben, dan is dat toch erg beperkt in vergelijking met de mens me dunkt. Ik denk niet dat een koe in staat is tot een diepe zelfreflectie en poëtische emoties. It's not in the same league.

Sommige mentaal gehandicapten ook niet
Met andere woorden, allemaal den barbeque op ?
Kikkerkop
Senior user
Senior user

Berichtdoor Liro » 25 feb 2012 12:24
De mens als soort wel he ;) dat is het belangrijkste vlak waarop je dieren van mensen kan onderscheiden, maar om 'binnen' mensen (of binnen diersoorten for that matter) een onderscheid te maken.. Daar zitten een hoop andere morele bezwaren bij.
En er zijn bijzonder weinig mentale handicaps zonder 'enige' vorm van zelfbewustzijn. Misschien bepaalde comapatiënten. In een puur rationele benadering zou je kunnen stellen dat die geen pijn meer voelen en zich ook niet bewust zijn van die barbeque, true. Nu in die redenering: waarom moet er dan toestemming gevraagd worden aan iemand die dood is (ofja, voor hij sterft)?

En dat is dan weer een van de redenen waarom ik geen voorstander ben van absolute rationaliteit. Leidt enkel tot verschrikkelijk ijskoude benaderingen.

Beantwoord de vraag trouwens zelf eens, Kikkerkop? Het enige wat ik je heb zien zeggen is 'ik kan geen neen zeggen'. Dus je bent moreel tegen vlees/vis eten maar niet standvastig genoeg in die overtuiging om het genot te weerstaan of.. ? 8)
All the world is not, of course, a stage, but the crucial ways in which it isn't, are not easy to specify.
Liro
Senior user
Senior user

Berichtdoor kukuxumusu » 28 feb 2012 18:38
:greenthing:
Ondertussen ben ik al dik 2 jaar vegetariër (wel nog eieren en melkproducten). Mijn grootste reden hiervoor is dat het beter is voor het milieu maar daarnaast gaat het mij ook steeds meer over de behandeling van die dieren.
Toen ik vegetariër werd heb ik wel aan mijn moeder moeten beloven dat ik op etentjes enzo niet te moeilijk zou doen. Met nieuwjaar eet ik dus gewoon mee met het menu ipv dat er voor mij en mijn zus (een jaar na mij is ze ook vegetariër geworden) apart gekookt zou worden, al blijf ik weigeren om tonijn, kaviaar, eenden-/ganzenlever of haaievinnensoep te eten.
Ik mis het ook helemaal niet. Soms kan ik wel als ik bijvoorbeeld pittavlees ruik er even zin in krijgen maar ondertussen weet ik dat ik de geur beter vind dan de smaak en ik kan ook helemaal niet zo goed meer tegen vlees. Dan gaat mijn buik raar doen.

De week probeer ik nog een stap verder te gaan. Het was mijn plan om eens een lactosevrije week te houden maar ondertussen is dat plan al naar echt veganisme overgestapt. Toevallig houdt een gezondheidssite die ik volg in maart een vegan challenge, dus mijn week zal uitgebreid worden. Echt veganist ga ik voorlopig niet worden, dat is mij net te moeilijk als ik niet zelf kan koken (op restaurant gaan, koeken bij de bakker,...) maar ik denk wel dat ik hier op kot dierlijke melk ga opgeven voor plantaardige. Eieren of kaas at ik hier toch al maar hoogstens 2 keer per maand, het enige probleem is dan yoghurt. Tot ik daar een goede vervanger voor vind sus ik mijzelf wel met lokale, biologische, CO²-neutrale yoghurt. Lang leve de biowinkel!
Let's dance to joy division,
And celebrate the irony,
Everything is going wrong,
But we're so happy,
kukuxumusu
Forum addict
Forum addict

Leeftijd: 26
Geslacht: Vrouw

Berichtdoor mei_meisje » 28 feb 2012 19:07
@ kukuxumusu , je hebt ook soja yoghurt. Ik koop die in de bioplanet, dus die zijn ook biologisch.
Verder probeer ik nu zo weinig mogelijk vlees te eten, wat soms beter lukt dan anders. Ik drink ook bijna geen melk meer, wel nog kaas.
Why always staring into the light?
If I don't hide inside the darkness
You'll be compromised,
But sometimes
You will fly with me again
without falling, without falling
mei_meisje
I have no life
I have no life

Leeftijd: 25

Berichtdoor kukuxumusu » 28 feb 2012 21:35
mei_meisje schreef:@ kukuxumusu , je hebt ook soja yoghurt. Ik koop die in de bioplanet, dus die zijn ook biologisch.
Verder probeer ik nu zo weinig mogelijk vlees te eten, wat soms beter lukt dan anders. Ik drink ook bijna geen melk meer, wel nog kaas.

Dat weet ik, maar dat smaakt helemaal niet hetzelfde.
And celebrate the irony,
But we're so happy,
kukuxumusu
Forum addict
Forum addict

Berichtdoor mei_meisje » 28 feb 2012 22:14
Dat is waar, maar ik ben er nu gewend aan :D
Why always staring into the light?
If I don't hide inside the darkness
You'll be compromised,
But sometimes
You will fly with me again
without falling, without falling
mei_meisje
I have no life
I have no life

Berichtdoor kukuxumusu » 28 feb 2012 23:13
Trouwens, voor iedere vegetariër/veganist die zich zorgen maakt over zijn ijzer- en proteïne opname: probeer eens chia zaad.

Chia is an amazing plant-based low sodium source of omega-3 fatty acids. The seeds have an oil content that ranges between 29-33%, and their oil contains the highest percentage of alpha-linolenic acid known (62-64%).
A study conducted in the UK to determine potential food allergens of chia found no evidence that chia exhibited any allergic response. This was the case even with individuals having peanut & tree nut allergies.
Chia seeds posses 19-23% protein, higher than many other cereal grains including wheat, corn, rice, oats, & barley. 1 TBSP contains 6 grams of protein.
Chia seeds are free of gluten and a good source of B vitamins.
Chia seeds are an excellent source of calcium, phosphorus, magnesium, potassium, iron, zinc, & copper. In fact, chia seeds contain 6 times more calcium, 11 times more phosphorus, and 4.6 times more potassium per 100g of edible portion than does milk.
Chia seeds have 6 times more iron per 100g of edible portion than spinach, 1.8 times more iron than lentils, and 2.4 times more iron than beef liver.
Chia seeds demonstrate strong anti-oxidant activity.
Chia seeds are high in dietary fiber. They are made up of 5% soluble fiber, which appears as clear mucilage when placed in water. Clear mucilage = pudding like oats & extra thick smoothies. 1 TBSP of chia seeds contains 5 grams of fiber.
Unlike flax seed, you do not have to grind chia seeds to reap the benefits.

Ik voeg momenteel chia of sesam (een goede bron van oa calcium) bij bijna alles wat ik eet. Bijvoorbeeld vanmorgen 2 tl bij mijn muesli met melk (chia zwelt op, als ik het lang genoeg had laten staan dan was het pudding geworden) en vanmiddag 2 el bij mijn witloof. Het voordeel van die kleine zaadjes is dat je ze eigenlijk echt overal aan kan toevoegen zonder er speciaal rekening mee te moeten houden. Veel makkelijker (en voedzamer) dan overal bonen of spinazie aan toevoegen.
And celebrate the irony,
But we're so happy,
kukuxumusu
Forum addict
Forum addict

Berichtdoor Kikkerkop » 01 maart 2012 12:42
Liro schreef: Kikkerkop? Het enige wat ik je heb zien zeggen is 'ik kan geen neen zeggen'. Dus je bent moreel tegen vlees/vis eten maar niet standvastig genoeg in die overtuiging om het genot te weerstaan of.. ? 8)

Jup ik ben geestelijk te zwak om de verleiding te weerstaan :)
Kikkerkop
Senior user
Senior user

Berichtdoor Liro » 01 maart 2012 13:30
Maar je bent er moreel wel tegen? :)
Liro
Senior user
Senior user

Berichtdoor PlayingWithLightning » 06 maart 2012 11:16
Ik koos voor Ovo-Lacto vegetariër. Ik eet geen vlees, vis, schaal/schelpdieren en gelatine.
Ook geen dingen als runderbouillon of extracten ('trassi' van garnalen etc.)
Wel zuivel en ei dus. Maar alleen als die dieren een goed leven hebben.
Ik ben in de 5jaar dat ik vegetariër ben al veel te vaak de discussie aan moeten gaan met mensen die mijn mening willen veranderen. Ik ben niet zo'n persoon die anderen opdringt dat ze dode dieren eten, maar als dat andersom wel gebeurt, dat ik vlees "zou moeten eten om gezond te zijn", dan word ik feller in mijn argumenten.
Ook ben ik in het begin vrienden kwijtgeraakt, omdat ze met "belachelijk, en achterlijk" vonden en probeerden stiekem vlees in eten te stoppen. So yea....bye.
Maar goed, houden van discussie hierover doe ik niet, als mensen informatie willen geef ik die graag, maar ik ga niet praten over iets wat belangrijk voor mij is, om me de grond in te laten boren door iemand die het stom vind. :)

Ik ben overigens vegetariër geworden omdat ik nauwelijks meer at. Ik skipte elke maaltijd met vlees erin (zoals spaghetti enzo). Ik kreeg een steeds groter probleem met eten, tot ik me realiseerde dat eten niet het probleem was, maar vlees. Nu wordt er thuis alles vegetarisch gekookt, behalve natuurlijk het vlees zelf (voor ouders en broer) en soms als er vlees in het gerecht moet, dan maak ik wat anders. Dat komt allemaal vanuit mijn ouders zelf, ik heb niet geëist dat ze zo voor mij koken en overal aan denken. Maar zo zijn we hier gewoon, we houden rekening met iedereen die hier woont of veel is zodat iedereen het goed heeft :) Qua eten wordt er meer rekening gehouden met mijn broer dan met mij, en hij is geen vegetariër.
Ya soshla s uma, Mne Nuzna ona..
Prosti..
</3
PlayingWithLightning
New user
New user

Leeftijd: 27

Berichtdoor Kikkerkop » 06 maart 2012 15:49
Liro schreef:Maar je bent er moreel wel tegen? :)

Dat moest al duidelijk zijn he ;)

Of wil je het mes nog wat dieper steken :D
Kikkerkop
Senior user
Senior user

Berichtdoor Liro » 06 maart 2012 16:09
Kikkerkop schreef:
Liro schreef:Maar je bent er moreel wel tegen? :)

Dat moest al duidelijk zijn he ;)

Of wil je het mes nog wat dieper steken :D

Guilty as charged :P
Liro
Senior user
Senior user

Berichtdoor snikske » 29 jun 2012 02:21
ikzelf ben al 1,5 jaar ovo-lacto-vegetariër al probeer ik ook wel zoveel mogelijk melk te mijden (wat niet altijd mogelijk is). ik ben eigenlijk vegetariër geworden vanaf dat ik te weten kwam hoeveel dierenleed aan het eten van vlees hangt: op een dag lieten ze een filmpje van gaia op tv zien en ik was er niet goed van. vanaf dan ben ik vanalles beginnen opzoeken hierover en uiteindelijk besliste ik om vegetariër te worden.
snikske
New user
New user

Leeftijd: 24

Berichtdoor Springbal » 30 jun 2012 11:49
nou enkele jaren geleden met een veganist op een congres gezeten, die kerel zag er niet echt gezond en gelukkig uit. Nu ja niet iedereen over dezelfde kam scheren al moet je als veganist dan wel heel wat peulvruchten en noten in u jip slaan om toch maar aan u dagelijkse eiwit behoefte en u vetoplosbare vitaminen en zo te geraken
Onderzoek wees uit dat een man depressief wordt als zijn vrouw meer verdient dan hij. Daarom wordt een homo koppel in het Engels a Gay couple genoemd

Wall schreef:Zo gevaarlijk lijkt Springbal niet.
Springbal
I have no life
I have no life

Leeftijd: 30

Berichtdoor Peanut » 30 jun 2012 22:14
Al een half jaar ovo-lacto-vegetariër. :rock:
De laatste tijd begin ik wel een afkeer de krijgen voor die "vleesvervangers". Ah zo slecht. :kots:
Peanut
Experienced user
Experienced user

Leeftijd: 21

Berichtdoor Zef » 30 jun 2012 22:59
Ben een half jaar vegetariër geweest, maar vond het erg moeilijk om vol te houden in een gezin waar de rest wel nog vlees at.

Ondertussen eet ik dus al een tijdje terug vlees, maar als het even kan ook niet elke dag. Een mens heeft dat ook helemaal niet nodig.. :wink:
Zef
New user
New user

Leeftijd: 30

Berichtdoor snikske » 30 jun 2012 23:45
Peanut schreef:Al een half jaar ovo-lacto-vegetariër. :rock:
De laatste tijd begin ik wel een afkeer de krijgen voor die "vleesvervangers". Ah zo slecht. :kots:

er zijn er slechte bij ze :-? , maar al bij al is het toch gemakkelijker dan zelf iets apart te koken eh :D
snikske
New user
New user

Leeftijd: 24

Berichtdoor Miss Und@ztood » 09 jul 2012 22:42
Ik ben pescotariër.
Om de simpele reden dat ik volledig vegetariër wil worden maar nu nog thuis woon. Mijn mama kookt dus nog voor mij, en vegetarisch koken is niet zo haar ding. Dus nu nog even vis!

Ik vind niet dat je iets wat leeft moet doden om zelf te overleven. Er zijn zoveel andere manieren die veel humaner zijn!
En wat dan met roofdieren die andere dieren opeten? Eigenlijk vind ik dat best wel verwarrend. Maar ik ben mens, ikzelf heb de keuze dus ik doe gewoon wat goed voelt voor mij.

Groetjes!
Miss Und@ztood
New user
New user

Berichtdoor Salomon » 10 jul 2012 09:15
Het feit dat je nog thuis woont en de rest wel nog vlees eet, vind ik geen reden om niet vol te houden. Maar ieder zijn ding natuurlijk :wink:
Ik at al jaren geen vlees of vis meer toen ik nog thuis woonde. Mijn vader is wel een enorme vleeseter, zo iemand die denkt dat hij dood gaat zonder zijn vlees. Mijn moeder kan het allemaal niet zoveel schelen, maar van vegetarisch koken was geen sprake, gewoon omdat mijn vader het niet wilde eten en er een heel drama van maakte. Dus kookte ik zelf mijn eigen potje, of gewoon een vleesvervanger bij de rest.
Salomon

84 berichten • Pagina 3 van 51, 2, 3, 4, 5

Keer terug naar Lifestyle