Vegetarisme/veganisme/...

De katern voor alle interesses die in het hokje lifestyle passen: reizen, mode, horoscoop... Kortom de Weekend Knack van WJNH!
84 berichten • Pagina 1 van 51, 2, 3, 4, 5

Poll: Wat bent u?

Veganist (geen vlees, vis, zuivel en ei) - 9%
Lacto-vegetariër (geen vlees, vis, ei | wel zuivel) - Geen stemmen
Ovo-vegetariër (geen vlees, vis, zuivel | wel ei) - 2%
Ovo-lacto-vegetariër (geen vlees en vis | wel zuivel en ei) - 29%
Pescotariër (geen vlees | wel vis, zuivel en ei) - 16%
Pollotariër (geen vlees buiten gevogelte, geen vis | wel zuivel en ei) - Geen stemmen
Pesco pollotariër (geen vlees | wel gevogelte, vis, zuivel en ei) - 7%
Vleeseter - 38%
Totaal aantal stemmen : 45

Vegetarisme/veganisme/...

Berichtdoor Daluicis » 11 nov 2011 01:53
DT: Verplaats naar waar het meer tot zijn recht komt.

Een simpele thread waar je alles kwijt kunt rondom vegetarisme/veganisme.

Inhoudelijke discussies zoals waarom je ervoor koos om vegetariër,... te worden (of waarom je er tegen bent) of waarom je tegen of voor "vegetarische donderdag" bent, zijn zeker welkom.
Maar tevens kun je hier ook leuke recepten of ervaring ook mededelen.
Daluicis
Senior user
Senior user

Re: Vegetarisme/veganisme/...

Berichtdoor Kikkerkop » 11 nov 2011 02:09
Ik kan er gewoon geen "nee" tegen zeggen :supersad:
Kikkerkop
Senior user
Senior user

Geslacht: Man

Berichtdoor Daluicis » 11 nov 2011 02:21
En nu voor mezelf:

Ik ben dus ovo-lacto-vegetariër. Maw, ik eet geen vlees noch vis, maar wel zuivelproducten of producten die ei bevatten. Ik ben dat al een goede 8 a 9 jaar. Ik ben nooit echt een grote vleeseter geweest. Maar destijds heb ik de keuze gemaakt om geen levende dieren meer te eten voor twee redenen.
De eerste reden is moreel van aard. Ik kon het niet langer accepteren dat ik wezens at die ooit geleefd hebben. Vooral de omstandigheden waarin sommige dieren hun vertoeven tot ze geslacht werden vind ik verkeerd.
De tweede reden is ecologisch. Het Westen eet teveel vlees, meer dan goed is voor hun gezondheid. (zover ik weet staat 2-3 keer per week vlees eten als gezond). Doordat we zoveel vlees eten, worden er enorm veel dieren gekweekt voor consumptie. Dat heeft echter een grote ecologische impact op de wereld. Eerst en vooral is er de grote hoeveelheid methaangas, wat een zeer negatief effect heeft op ons klimaat. Sommigen zeggen zelfs dat de hoeveelheid methaangas de dieren produceren schadelijker is dan al de uitlaatgassen die de auto's produceren. Maar ten tweede draagt de grote hoeveelheden vlees dat er in de wereld wordt gegeten toe tot globale hongersnood. Dieren moet je namelijk eten en drinken geven. Met de hoeveelheid drinkbaar water (wat tenslotte wordt gezien als het blauwe goud van de toekomst) en eten een koe bv. nodig heeft, kun je tenslotte meerdere mensen mee voeden.

Dat zijn de hoofdredenen waarom ik vegetariër ben geworden. Maar ik vind mensen die vlees eten niet immoreel of slecht. (dat zou enorm kort uit de bocht zijn) Noch vind ik dat iedereen vegetariër moet worden. (ik ben ook geen persoon die anderen wilt overtuigen). Ik vind het zeer belangrijk dat iedereen zijn eigen keuzes maakt.
Daluicis
Senior user
Senior user

Berichtdoor Kikkerkop » 11 nov 2011 15:19
Hongersnood heeft eigelijk meer te maken met economie (de relatieve verdeling van geld) dan met de hoeveelheid geproduceerd voedsel (absolute productie van voedsel).

In zekere zin zou het minder consumeren van landbouwproducten zelf negatief kunnen zijn voor derdewereldlanden, aangezien derdewereldlanden, vaak landbouw economieën zijn en dus hun inkomsten uit de landbouwproductie halen.

Gaan we minder kopen, dan hebben zij minder inkomsten, doordat ze minder zullen verkopen en doordat er deflatie zal optreden op hun producten.

Dus 5 banenen kopen , 2 opeten en 3 in de vuilbak smijten, is beter dan 2 bananen kopen en 3 in de winkel te laten liggen.
Kikkerkop
Senior user
Senior user

Berichtdoor Aisling1 » 13 nov 2011 22:49
Daluicis schreef:En nu voor mezelf:

Ik ben dus ovo-lacto-vegetariër. Maw, ik eet geen vlees noch vis, maar wel zuivelproducten of producten die ei bevatten. Ik ben dat al een goede 8 a 9 jaar. Ik ben nooit echt een grote vleeseter geweest. Maar destijds heb ik de keuze gemaakt om geen levende dieren meer te eten voor twee redenen.
De eerste reden is moreel van aard. Ik kon het niet langer accepteren dat ik wezens at die ooit geleefd hebben. Vooral de omstandigheden waarin sommige dieren hun vertoeven tot ze geslacht werden vind ik verkeerd.
De tweede reden is ecologisch. Het Westen eet teveel vlees, meer dan goed is voor hun gezondheid. (zover ik weet staat 2-3 keer per week vlees eten als gezond). Doordat we zoveel vlees eten, worden er enorm veel dieren gekweekt voor consumptie. Dat heeft echter een grote ecologische impact op de wereld. Eerst en vooral is er de grote hoeveelheid methaangas, wat een zeer negatief effect heeft op ons klimaat. Sommigen zeggen zelfs dat de hoeveelheid methaangas de dieren produceren schadelijker is dan al de uitlaatgassen die de auto's produceren. Maar ten tweede draagt de grote hoeveelheden vlees dat er in de wereld wordt gegeten toe tot globale hongersnood. Dieren moet je namelijk eten en drinken geven. Met de hoeveelheid drinkbaar water (wat tenslotte wordt gezien als het blauwe goud van de toekomst) en eten een koe bv. nodig heeft, kun je tenslotte meerdere mensen mee voeden.

Dat zijn de hoofdredenen waarom ik vegetariër ben geworden. Maar ik vind mensen die vlees eten niet immoreel of slecht. (dat zou enorm kort uit de bocht zijn) Noch
vind ik dat iedereen vegetariër moet worden. (ik ben ook geen persoon die anderen wilt overtuigen). Ik vind het zeer belangrijk dat iedereen zijn eigen keuzes maakt.

Volledig akkoord. Ikzelf ben pesco-pollotariër (hoewel heel sterk geneigd naar pollotariër aangezien ik echt maar amper vis eet of lust). Ik probeer eigenlijk ook zo weinig mogelijk gevogelte te eten... Probleem is wel, dat ik het op een akkoord heb moeten gooien met mijn ouders. Ik moét iets van vlees eten en geloof mij als ik zeg dat als ik weiger ze het wel effectief in mijn mond zullen proppen =/ Het is vooral kortzichtigheid eigenlijk. Zij geloven niet dat je perfect zonder vlees kan leven. Vooral mijn moeder is hier ontzettend lastig in omdat ze te lui is om een aparte pan te nemen.

Gelukkig lukt het wel dat ze af en toe eens een vleesvervanger koopt voor mij ipv een kippenborst. Ik merk nu wel het probleem dat mijn voeding nu ontzettend ongevarieërd is. Ik weiger om gevogelte te eten waar nog been aan hangt, dus alles wat ik voorgeschoteld krijg is de borst en dit is wat ik in feite elke dag moet eten óf van die vleesvervangers uit de carrefour die écht niet te vreten zijn. Mijn broodbeleg bestaat bijna enkel uit choco, confituur en kaas, wat op den duur ook ontzettend begint tegen te steken (want ze weigeren dus ook vegetarisch beleg te kopen voor mij alleen omwille van de vervaldatum). Enig advies?
Aisling1

Berichtdoor Springbal » 14 nov 2011 21:32
Kikkerkop schreef:Hongersnood heeft eigelijk meer te maken met economie (de relatieve verdeling van geld) dan met de hoeveelheid geproduceerd voedsel (absolute productie van voedsel).

In zekere zin zou het minder consumeren van landbouwproducten zelf negatief kunnen zijn voor derdewereldlanden, aangezien derdewereldlanden, vaak landbouw economieën zijn en dus hun inkomsten uit de landbouwproductie halen.

Gaan we minder kopen, dan hebben zij minder inkomsten, doordat ze minder zullen verkopen en doordat er deflatie zal optreden op hun producten.

Dus 5 banenen kopen , 2 opeten en 3 in de vuilbak smijten, is beter dan 2 bananen kopen en 3 in de winkel te laten liggen.

*ziet tomaat liggen*
He wat een kinderlijke reactie van mij.

Enfin, ik ben een vleeseter, omnivoor, dat is de aard van het beestje. Wat ik wel tracht te doen is wel minder vlees te eten, en later effectief een dag per week vegetarisch te eten. Waarom? Deels eigen gezondheid, teveel dierlijke eiwittenen vetten, de portomonee (hoewel quorntoestanden ook wel verrekt duur kunnen zijn, deze zomer op kamp toen we naar de winkel gingen een peritonitis gekregen toen ik de prijs van de quornburgers zag :supersad: ) en het milieu. Er is sowieso overbevissing (zei de omegadriepillenslikker) maar ook de flatus en faeces van de dieren is ook niet altijd even goed voor onze atmosfeer.

Nu wat ik nooit gesnapt heb zijn de "vegetariërs" die wel kip en/of vis eten. Graag iemand die me hierbij even tegen mijn schenen stampt en mij uitlegt in godsherenaam waarom (buiten ik lust dat niet, maar ik heb thuis ook quasi alles moeten/leren eten, behalve orgaanvlees en schorseneren 8) )
Onderzoek wees uit dat een man depressief wordt als zijn vrouw meer verdient dan hij. Daarom wordt een homo koppel in het Engels a Gay couple genoemd

Wall schreef:Zo gevaarlijk lijkt Springbal niet.
Springbal
I have no life
I have no life

Leeftijd: 30

Berichtdoor inyourshadows » 14 nov 2011 22:17
Pescotariër (:
Tomorrow is the first day of the rest of your life.
inyourshadows
New user
New user

Leeftijd: 23
Geslacht: Vrouw

Berichtdoor Springbal » 14 nov 2011 22:24
inyourshadows schreef:Pescotariër (:

waarom dan wel vis en geen vlees?
Onderzoek wees uit dat een man depressief wordt als zijn vrouw meer verdient dan hij. Daarom wordt een homo koppel in het Engels a Gay couple genoemd

Wall schreef:Zo gevaarlijk lijkt Springbal niet.
Springbal
I have no life
I have no life

Leeftijd: 30

Berichtdoor inyourshadows » 14 nov 2011 23:24
Springbal schreef:

het moet van mijn ouders, ze vinden het zo al erg genoeg dat ik geen vlees meer wil eten.
een beetje om de lieve vrede te bewaren, maar eenmaal op kot kan ik zelf beslissen wat de pot schaft (:
inyourshadows
New user
New user

Berichtdoor kinderknieën » 15 nov 2011 00:50
Ik voel me ongemakkelijk bij mensen die geen vlees eten maar wel regelmatig vis. En minstens evenveel bij mensen die gevogelte geen vlees noemen. Dan gaat mijn hart een beetje sneller slaan en trillen mijn handen en moet ik naar de andere kant kijken en denken aan iets dat mij weer rustig maakt. Zoals watermeloen. In de zomer, met een servetje zodat ik daarna niet helemaal plak.
Nu ja. Vroeger hield ik wel van vlees. Nu nog altijd eigenlijk, dat ziet er ook zo mooi rood uit, maar ik besefte dat er belangrijkere dingen in het leven zijn. Watermeloen bijvoorbeeld. Ook rood.
I mind you how we lay in June, such a transparent summer morning,
You settled your head athwart my hips and gently turned over upon me,
And parted the shirt from my bosom-bone, and plunged your tongue to my barestript heart,
And reached till you felt my beard, and reached till you held my feet.
kinderknieën
Forum addict
Forum addict

Leeftijd: 29

Berichtdoor Kikkerkop » 16 nov 2011 01:31
inyourshadows schreef:
Springbal schreef:

het moet van mijn ouders, ze vinden het zo al erg genoeg dat ik geen vlees meer wil eten.
een beetje om de lieve vrede te bewaren, maar eenmaal op kot kan ik zelf beslissen wat de pot schaft (:

Waarom dan niet een stukje vlees en geen vis ?

Want uiteindelijk zijn vissen kleiner, voor een 100 kilo vis moeten meer vissen sterven dan voor een 100 kilo koeien of varkensvlees.

Dan is er ook nog de kwestie van de bijvangst, dat er voor zorgt dat er voor 100 kilo vis wel degelijk heel veel dieren moeten sterven, die niet geconsumeerd worden, terwijl bij koeien en varkens er geen bijvangst is.

Als je toch vlees wil eten met een zuiver geweten, dan kan je het best vlees afkomstig van carnivoren eten, want dan kan je nog ergens denken dat doordat jij het dier op eet, het geen andere dieren meer kan eten en dan voorkom je de dood van andere dieren.
Kikkerkop
Senior user
Senior user

Berichtdoor dDelusional » 16 nov 2011 12:33
Ben veganist geweest, maar ik heb dat maar 3 maanden volgehouden. :p Daarna nog 3 jaar vegetariër geweest... Nu eet ik terug vlees, maar ik probeer het wat te beperken.

Over dat vlees/visgedoe, is de vleesproductie ook niet vervuilender dan de visvangst? (geen idee he, ik weet gewoon dat dat eerste heel vervuilend is)
dDelusional
Regular user
Regular user

Leeftijd: 25

Berichtdoor Echo » 16 nov 2011 13:18
Ik heb het toch ook altijd wat moeilijker gehad met vis eten dan met vlees eten. Er is inderdaad de bijvangst die enorm (!!) is, en ook de manier waarop mensen bijna uitgestorven vissen blijven schranzen. Koeien eten is ook niet goed voor het milieu, maar die beesten zie ik de komende 100 jaar nog niet uitsterven. Als je dan toch moet kiezen...

Ik ben nu al een tijdje vegetariër af, maar ik eet nog altijd niet veel vlees en vis. Als ik kan, eet ik zowat altijd veggie. Behalve op restaurant, of bij mijn ouders, of als ik mensen blijf eten.

Ik moet ook wel zeggen dat het stukken gemakkelijker is geworden nu ik een huisgenote heb die ook grotendeels vegetarisch eet, mijn lief die overtuigd vegetariër is, en het grootste deel van haar vriendenkring vaak etentjes geeft waarop er altijd veggie gekookt wordt.

Vlees eten is gemakzuchtig vooral. (en dat is geen verwijt naar vleeseters, maar vooral naar mezelf).
Ik ben een van die robuuste lezers die lezen zoals ze snurken, eten en winden laten – een gildenbroeder van het eerlijke ezelsoor en niet van het pretentieuze leeslint.
Patrick Demompere

Desire. Poetry. -
Verlangen is het beest in mijn wijn.
Echo
I have no life
I have no life

Leeftijd: 29

Berichtdoor AMPK » 16 nov 2011 15:12
Ik ben een quasi-vegetariër, dat betekend dat ik af en toe wel vlees eet maar niet vaak. Vis eet ik dan weer ongeveer eens per week. Koemelk gebruik ik praktisch nooit, maar wel rijstmelk. Met eieren ga ik matig om.
AMPK
New user
New user

Leeftijd: 28

Berichtdoor inyourshadows » 16 nov 2011 21:08
Kikkerkop schreef:
Waarom dan niet een stukje vlees en geen vis ?

Want uiteindelijk zijn vissen kleiner, voor een 100 kilo vis moeten meer vissen sterven dan voor een 100 kilo koeien of varkensvlees.

Dan is er ook nog de kwestie van de bijvangst, dat er voor zorgt dat er voor 100 kilo vis wel degelijk heel veel dieren moeten sterven, die niet geconsumeerd worden, terwijl bij koeien en varkens er geen bijvangst is.

Als je toch vlees wil eten met een zuiver geweten, dan kan je het best vlees afkomstig van carnivoren eten, want dan kan je nog ergens denken dat doordat jij het dier op eet, het geen andere dieren meer kan eten en dan voorkom je de dood van andere dieren.

Natuurlijk weet ik dat van de bijvangst. Dat vind ik ook zeer erg. Maar het aandeel vis dat ik per week eet, beperkt zich maar tot 1 keer. En het is omdat mijn ouders vis gezond vinden, dat ik het moet eten.

Ik wil en eet helemaal geen vlees, ook niet van carnivoren, dank u.
inyourshadows
New user
New user

Berichtdoor Kikkerkop » 16 nov 2011 21:17
inyourshadows schreef:
Natuurlijk weet ik dat van de bijvangst. Dat vind ik ook zeer erg. Maar het aandeel vis dat ik per week eet, beperkt zich maar tot 1 keer. En het is omdat mijn ouders vis gezond vinden, dat ik het moet eten.

Ik wil en eet helemaal geen vlees, ook niet van carnivoren, dank u.

Dus het is niet zo dat je ouders je laten kiezen tussen vlees en vis ?

Want indien je ouder je toch laten kiezen tussen vlees en vis en je kiest toch voor het product waarvoor de meeste dieren moeten sterven, dan kan het niet anders dan dat je die dieren minderwaardig vind.
Kikkerkop
Senior user
Senior user

Berichtdoor Glamourgirl_10 » 17 nov 2011 16:58
Het laatste jaar ben ik voor het eerst wat ik eigenlijk al langer wist dat ik zou moeten doen een beetje in de praktijk gaan toepassen. Ik was een dikke maand vegetarisch, maar omdat ik merkte dat ik het maar moeilijk kon volhouden, ben ik nu overgeschakeld op het eten van zo weinig mogelijk vlees en het zo veel mogelijk vermijden van uitstervende vissoorten op mijn bord. Ik ben zeker niet tegen het doden van dieren op zich (ik vind het erg moeilijk om hier vanuit filosofisch/moreel oogpunt argumenten tegen te vinden), maar wel tegen heel veel dingen die er vandaag mee samenhangen:

Spoiler! :
- dieren die gejaagd en zeker gekweekt worden vertoeven en sterven heel vaak in dieronwaardige omstandigheden

- er worden te veel diersoorten gegeten die met uitsterven bedreigd zijn

- over het algemeen heeft een mens minder vlees nodig dan wij in België neigen te consumeren, dus waarom dan de planeet en het dierenrijk belasten als het ons niet eens een voordeel levert buiten dan het voordeel der gewoonte, de weigering om kritisch na te denken en het hedonisme van een bloederige biefstuk

- voeding werd veel te lang los gezien van ecologische en sociale problematieken (armoede). Aangezien je met een verandering in eetgedrag direct een invloed hebt op de economische vraag, denk ik dat het veel meer kan betekenen dan de spreekwoordelijke druppel op de hete plaat.

Maar zoals gezegd "probeer" ik dus maar relatief vegetarisch en biologisch te eten. In het proberen en het compromis zit de effort!

Voor wie meer wil opletten met het eten van vis. Op deze link vind je een "eetviswijzer" (uitknippen en aan de koelkast kleven!) waarop te lezen is welke vis best links laat liggen en welke je langs de andere kant wel op je bord mag zwieren. http://www.eosmagazine.eu/Portals/0/Achtergrond/Eos%20-%20Viswijzer%201007.pdf
We gaan oh we gaan naar daar
waar het wilde bloed stroomt
Glamourgirl_10
Senior user
Senior user

Leeftijd: 27

Berichtdoor Disco Trut » 17 nov 2011 17:22
Handige link voor een sushi-liefhebber als ik.

En daar gaat meteen mijn schuldbekentenis. Ik eet eigenlijk heel erg weinig vlees en probeer niet te veel vis naar binnen te schransen, maar ik zit in mijn verslavingsperiode aan de zalm-moten van Dunaldi (heerlijk: rauwe mootjes, sesamzaadjes erover en wat sla, slurp) en mijn broers en ikzelf zijn zoals gezegd nogal dol op sushi.

Zolang men niet komt preken vind ik dat allemaal prima en wil ik gerust mijn best doen door weinig vlees en vis te consumeren. Gevogelte is sowieso al niet echt mijn ding.
Silly things do cease to be silly if they are done by sensible people in an impudent way.

Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.
Disco Trut
I have no life
I have no life

Leeftijd: 31

Berichtdoor RedRufio » 18 nov 2011 15:42
Ik ben flexitariër. Dat betekent dat ik twee dagen per week geen vlees noch vis eet. Dat is niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor mijn gezondheid omdat ik bij vlees of vis doorgaans weinig groenten eet.

Wanneer ik dan wel vlees of vis eet probeer ik zoveel mogelijk van de voedzame stoffen binnen te krijgen - zo moet ik er ook niet teveel van eten en kan ik het twee dagen per week laten. Dat betekent een (bijna obsessieve) voorliefde voor rauw voedsel. Rundsvlees eet ik bijna altijd rauw (of ten hoogste bleu chaud) en vis altijd rauw. Zo krijg je het meeste vitamientjes binnen. Met varkensvlees en gevogelte is rauw geen opties wegens ongezond en in het tweede geval zelfs levensgevaarlijk, maar van varkensvlees ben ik sowieso al niet echt gek.

Als ik in mijn vegetarische dagen ben doe ik dat ook echt goed. Dan probeer ik veel groenten te eten (ook weer de voorkeur gevend aan rauw of gestoomd) en ook mijn vet- en suikerinname wat te beperken. Want van die laatste twee gaan er de andere dagen wel genoeg naar binnen.

Al bij al, een kleine wijziging in mijn dieet met grote gevolgen voor mijn lichaam, mijn gemoed en het milieu.
Il vaut mieux avoir des remords que des regrets (Patrick Bruel)

JFK schreef: RedRufio = de All Stars-koning.
RedRufio
Senior user
Senior user

Leeftijd: 35

Berichtdoor Salomon » 18 nov 2011 19:08
Ik eet geen vlees of vis, wel zuivel. Bij eieren let ik er altijd op dat ze van kippen in vrije uitloop zijn, geen scharreleieren voor mij, laat staan uit legbatterijen.
Mijn twee grote motivaties zijn diervriendelijkheid en milieuvriendelijkheid.
Wel een klein probleem: een partner die geen vegetariër is.
Salomon

84 berichten • Pagina 1 van 51, 2, 3, 4, 5

Keer terug naar Lifestyle