stripverhalen

De katern voor alle interesses die in het hokje lifestyle passen: reizen, mode, horoscoop... Kortom de Weekend Knack van WJNH!
veleck
Regular user
Regular user
Geslacht: Man

stripverhalen

Bericht door veleck » 01 jan 2012 11:46

dag iedereen

hoewel ikzelf ook heel graag boeken lees, heb ik ook een grote passie voor stripverhalen.
ik vond niet direct een topic hier dus maak ik er zelf een aan.
Want zijn strips niet de 8ste kunstvorm?

welke reeksen lezen jullie? (hier bedoel ik de grote eindeloze reeksen zoals jommeke, kiekeboe,..
hebben jullie al leuke kortverhaal reeksen ontdekt (4 albums ofzo voor 1 verhaal)

ik vind het wel leuk om eens jullie voorkeuren te weten.
in de volgende post geef ik mijn eigen voorkeuren.

groetjes!
i'll put al smile upon your face.

veleck
Regular user
Regular user

Re: stripverhalen

Bericht door veleck » 01 jan 2012 11:49

wooow wat een interessant topic!! :lol:

grote reeksen: Suske en wiske; thorgal; largo winch; kuifje

kortverhalen:
de reeks van "de druïden" ; de laatste tempelier; de schinkel.
i'll put al smile upon your face.

kinderknieën
Forum addict
Forum addict
Geslacht: Vrouw

Bericht door kinderknieën » 01 jan 2012 21:39

Ik ben niet zo'n reeksenlezer denk ik. Maar mijn favoriete stripmakers zijn Chris Ware, Anouk Ricard, Hergé, Fletcher Hanks (held), Ollie Schrauwen, C.F. en Daniel Clowes. Ongeveer.
Soms ben ik ook heel harde fan van Moebius, maar soms ook echt niet. Da's ne moeilijke.

En ja, ikzelf natuurlijk. Uitroepteken.
I mind you how we lay in June, such a transparent summer morning,
You settled your head athwart my hips and gently turned over upon me,
And parted the shirt from my bosom-bone, and plunged your tongue to my barestript heart,
And reached till you felt my beard, and reached till you held my feet.

Kazemat
New user
New user

Bericht door Kazemat » 01 jan 2012 22:25

Zoals veleck al aanhaalde: Thorgal en Largo Winch.
Andere aanraders:
Geschiedenis, moord, intrige en magie in Murena
Spoiler! :
Afbeelding
Suspens en complotten in XIII
Spoiler! :
Afbeelding
Donkere waanzin in De fantastische avonturen van Isabelle Avondrood
Spoiler! :
Afbeelding
Tweedelige reeks:
Verdoken liefde in tijden van oorlog in Het uitstel van Gibrat.
Spoiler! :
Afbeelding
Afzonderlijke albums:
Wreedheid van WOI in De Loopgravenoorlog en De Grote Slachting (Tardi).
Spoiler! :
Afbeelding
Schilder de utopie van de biologische onafhankelijkheid.

Eindeloos
Senior user
Senior user

Bericht door Eindeloos » 04 jan 2012 16:38

De "basics" hier: Suske & Wiske, Kuifje, Kiekeboe, Urbanus, ...
We accept the love we think we deserve. - S. Chbosky

Coughing Bean
New user
New user

Bericht door Coughing Bean » 08 jan 2012 21:56

'Lanfeust van Troy' en 'De trollen van Troy' zijn super reeksen!
"The future of coffee is black"-Coffeenation

Saartje89
Regular user
Regular user

Bericht door Saartje89 » 12 jan 2012 14:55

Ik lees graag thorgal :greenthing:

Préttiggestoord
Senior user
Senior user

Bericht door Préttiggestoord » 12 jan 2012 15:16

Vroeger las ik graag Suske & Wiske, Jommeke en The Simpsons, maar dat is nu voorbij.

tellacharion
New user
New user
Contacteer:

Bericht door tellacharion » 22 jan 2012 23:22

Vroeger las ik Suske en wiske, nu lees ik Murena, Adelaars van Rome, de laatste tempelier en de schorpioen.
Join the new Theban holy order now! we want you!

Sacred Antinous
New user
New user

Bericht door Sacred Antinous » 15 feb 2012 11:30

Leuk topic! Heel lang geleden dat ik hier nog eens rondkijk :). Ik heb altijd heel veel strips verorberd :D !

De tweedelige strip MUCHACHO van de Fransman Emmanuel Lepage is gewoonweg geniaal! Het gaat over een jonge seminarist, Gabriel de la Serna, die in een klein Nicaraguaans dorp gedurende de dictatuur van Somoza eind jaren 70 een schilderij moet uitvoeren en daarbij geconfronteerd wordt met opstand, onrecht en passie.

Een zeer meeslepend, geloofwaardig verhaal dat zeer diepgaand is. Bovendien zijn de graphics gewoonweg ongelooflijk :)! Een aanrader voor iedereen. Naar mijn weten is die (nog) niet in het Nederlands vertaald. Die is weliswaar in het Frans (origineel) en het Spaans te verslinden :).
Spoiler! :
Afbeelding
Spoiler! :
Afbeelding
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny.

Echo
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door Echo » 16 feb 2012 12:59

Brecht Evens! :love:
Chris Ware!
Shaun Tan!

Ik heb het net als kinderknieën ook niet zo voor de reeksen, maar er bestaan zoveel pareltjes. Tips zijn trouwens altijd welkom. Ik vind het heel erg moeilijk om uit het grote aanbod de mooitjes te kiezen.
Ik ben een van die robuuste lezers die lezen zoals ze snurken, eten en winden laten – een gildenbroeder van het eerlijke ezelsoor en niet van het pretentieuze leeslint.
Patrick Demompere

Desire. Poetry. -
Verlangen is het beest in mijn wijn.

Disco Trut
I have no life
I have no life

Bericht door Disco Trut » 16 feb 2012 18:24

Mijn broer is een bijzonder fanatiek verzamelaar.

Alles wat ik lees komt dus van hem, maar er zitten geweldige reeksen tussen. Ja Knie, er bestaan écht goeie reeksen.

Zo zijn onder meer geweldig:

Y, The Last Man, een volledig afgewerkte reeks, die precies gaat over wat er in de titel staat. Geestig, spannend, goed getekend en eigenlijk gewoon ronduit fantastisch.

Fables, bijzonder intrigerende, eveneens geestige en originele reeks over de parallelle wereld van sprookjesfiguren in mensenland. Ik kan het niet goed verkopen, je moet ze gewoon lezen. Schitterend zijn ze, lopende reeks, intussen is nummer 16 uit geloof ik.

The Walking Dead, intussen bij meer mensen bekend veronderstel ik, doordat HBO er een serie heeft van gemaakt die intussen in haar 2e (?) seizoen zit. Die televisiereeks wijkt evenwel volledig af van de stripreeks. Fantastisch getekend, volledig zwart/wit (vele, vele, vele extra dimensies). Übercool en geweldig, en een must-read voor elke zombiefan. Knie mag zich aangesproken voelen, maar ik heb uit goede bron vernomen dat ze stilaan het verlichte pad zou gevonden hebben.

Lees ik ook nog altijd graag: Dirkjan, Thorgal (al ben ik niet zo heel erg enthousiast over de spin-offs en recentere albums), Adelaars van Rome, Veroveringen (nog maar één exemplaar verschenen, maar dat was prachtig) en Dilbert. Murena, De Schorpioen, XII en Chew vind ik ook heel goed, maar alles wat ik hierboven heb genoemd vind ik nog geweldiger.
Silly things do cease to be silly if they are done by sensible people in an impudent way.

Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

kinderknieën
Forum addict
Forum addict

Bericht door kinderknieën » 16 feb 2012 18:57

Disco Trut schreef:The Walking Dead, intussen bij meer mensen bekend veronderstel ik, doordat HBO er een serie heeft van gemaakt die intussen in haar 2e (?) seizoen zit. Die televisiereeks wijkt evenwel volledig af van de stripreeks. Fantastisch getekend, volledig zwart/wit (vele, vele, vele extra dimensies). Übercool en geweldig, en een must-read voor elke zombiefan. Knie mag zich aangesproken voelen, maar ik heb uit goede bron vernomen dat ze stilaan het verlichte pad zou gevonden hebben.
Ja, verlicht.
Ik heb deze de zesde hardcover uitgelezen. Ik moet wel zeggen dat het enoorrrmmm aanpassen was aan die nieuwe tekenaar. De tekenstijl veranderde halverwege boek 1, is totaal mijn ding niet en het is pas sinds boek 4 dat ik het aanvaard heb. Verder wel een van de beste zombieverhalen ever. Enkel World War Z is beter.
Televisieserie vind ik maar mwoa. Die vrouwen zijn zo slecht geschreven. Allemaal bang en angstig en dom en ze doen graag de was. Fokta, joenge.
And parted the shirt from my bosom-bone, and plunged your tongue to my barestript heart,

Disco Trut
I have no life
I have no life

Bericht door Disco Trut » 17 feb 2012 10:59

kinderknieën schreef: Ja, verlicht.
Ik heb deze de zesde hardcover uitgelezen. Ik moet wel zeggen dat het enoorrrmmm aanpassen was aan die nieuwe tekenaar. De tekenstijl veranderde halverwege boek 1, is totaal mijn ding niet en het is pas sinds boek 4 dat ik het aanvaard heb. Verder wel een van de beste zombieverhalen ever. Enkel World War Z is beter.
Televisieserie vind ik maar mwoa. Die vrouwen zijn zo slecht geschreven. Allemaal bang en angstig en dom en ze doen graag de was. Fokta, joenge.
Ja inderdaad ja, de serie is maar mwoa. De strips dan weer :love:

Is World War Z nog niet verstript? Verfilming is intussen in post-production zeker?

Euhm euhm, strips nog. Toen ik klein was las ik graag Kiekeboe, want ik heb het altijd wel zwaar te pakken gehad voor Fanny, maar dat is niet uitzonderlijk zeker?
Silly things do cease to be silly if they are done by sensible people in an impudent way.

Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

sisken
Senior user
Senior user

Bericht door sisken » 19 feb 2012 16:40

Sacred Antinous schreef:De tweedelige strip MUCHACHO van de Fransman Emmanuel Lepage is gewoonweg geniaal! Het gaat over een jonge seminarist, Gabriel de la Serna, die in een klein Nicaraguaans dorp gedurende de dictatuur van Somoza eind jaren 70 een schilderij moet uitvoeren en daarbij geconfronteerd wordt met opstand, onrecht en passie.

Een zeer meeslepend, geloofwaardig verhaal dat zeer diepgaand is. Bovendien zijn de graphics gewoonweg ongelooflijk :)! Een aanrader voor iedereen. Naar mijn weten is die (nog) niet in het Nederlands vertaald. Die is weliswaar in het Frans (origineel) en het Spaans te verslinden :).
hier moet ik toch even ingrijpen :)

Muchacho is in 2004-2006 in het Nederlands verschenen in de reeks Vrije vlucht van Dupuis, we kunnen er dus al zo'n 8 jaar (wat het eerste deel betreft) van genieten in onze moedertaal 8)

maar de aanbeveling treed ik volledig bij :D

verder leuks:
Blauw is een warme kleur van Julie Maroh (lesbische strip én heel mooi!)
Fables, ook al aangeprezen door Disco Trut zie ik :)
Mijn mama is in Amerika en ze heeft Buffalo Bill ontmoet van Jean Regnaud en Emile Bravo (bleiten!)
de hele reeks van De onthoofde arenden van Patrice Pellerin en Jean-Charles Kraehn (historisch en spannend!)
Reiziger van Boisserie en Stalner - en een hoop anderen (SF en geschiedenis met elkaar vermengd - toppie!)

dat zijn dan nog de dingen die ik het laatste jaar goed vond, er zijn er nog zóveel meer :D
ben dan ook een stripverslinder eerste klas :lol:
To avoid discovery... I stay on the run
To discover things for myself... I stay on the run

Endalaust
Experienced user
Experienced user

Bericht door Endalaust » 29 feb 2012 02:08

OH WAUW WAUW. Ik las zonet Black Hole in 1 keer uit en ik ben er niet goed van. Ik wil het nóg eens helemaal uitlezen, maar dan ga ik pas slapen om 4uur, en dat is me net iets te laat. Maar wauw, zowel verhaal als de grafische stijl. :love:

Afbeelding
IS HAVE GOOD TITTY

-Gas, Hete Kussen uit Salou

dr_kat
Regular user
Regular user

Bericht door dr_kat » 01 mar 2012 17:13

Heb vandaag de eerste 100 blz gelezen van "Le bleu est une couleur chaude" van Julie Maroh en ik ben aangenaam verrast.

Glamourgirl_10
Senior user
Senior user

Bericht door Glamourgirl_10 » 02 mar 2012 17:40

Endalaust schreef:OH WAUW WAUW. Ik las zonet Black Hole in 1 keer uit en ik ben er niet goed van. Ik wil het nóg eens helemaal uitlezen, maar dan ga ik pas slapen om 4uur, en dat is me net iets te laat. Maar wauw, zowel verhaal als de grafische stijl. :love:
Ik had overlaatst net hetzelfde. Las ook Essex County, redelijk geniaal

Afbeelding
We gaan oh we gaan naar daar
waar het wilde bloed stroomt

kinderknieën
Forum addict
Forum addict

Bericht door kinderknieën » 03 mei 2012 20:02

Ik ben tegenwoordig keihard into Batman comics en The Long Halloween is ineens mijn favoriete Batman en zelfs een van mijn favoriete strips ooit geworden. Het verhaal (vooral de ondergang van Harvey Dent) en de film-noirachtige tekenstijl zijn ontzettend goed, ook voor wie niet van superhelden houdt. Echt waar.

EN ik vond eerder deze week een heleboel exemplaren van Aantekeningen voor een Oorlogsverhaal van Gipi in De Slegte in Gent. Voor maar 6 euro (ipv 20), ga maar snel kijken of er nog zijn. Heeleeleel mooi.

sisken
Senior user
Senior user

Bericht door sisken » 06 mei 2012 19:36

iemand meegedaan aan de Free Comic Book Day?

je kon in deelnemende stripwinkels gratis een strip afhalen zonder aankoopverplichtingen

ik moest werken, maar heb mijn hulpjes erop uitgestuurd en er werden 3 albums gescoord (van de 7 waaruit je kon kiezen):

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

voor mij een geslaagde eerste editie :D
To avoid discovery... I stay on the run
To discover things for myself... I stay on the run

Plaats reactie